måndag 10 februari 2014

Gårdagen.

Känner efter gårdagens lätt tumultartade dag att ett klargörande är på sin plats:

Jag skrev i min text (som publicerades - faktiskt - redan i lördags) möjligen ett och annat som kunnat tolkas som att jag ifrågasätter Hahnes hela utbildning, hela hans kompetens eller alla hans militära erfarenheter.

Det gör jag inte.

Och jag vill vara helt tydlig med att jag inte har varesig några politiska, eller övriga personliga motiv till - vad jag blivit beskylld för - "karaktärsmordet på
Hahne".

Den här bloggen är politiskt obunden - och skall så förbli. Jag hade blivit lika upprörd, lagt lika mycket tid på research och att sedan faktiskt skriva blogginläggen på den här bloggen om Hahne varit exempelvis centerpartist eller socialdemokrat. Nu är han inte det och därför - och för att han själv kopplat ihop sitt politiska engagemang med sina militära erfarenheter (med benäget bistånd från bl.a sina partikamrater) skrev jag rubriken som jag gjorde.

Det tillhör historien att jag och andra med mig flera gånger bett Hahne både kommentera delar av informationen och förklara sakers tillstånd. Hade han - eller någon av de som i avsaknad av källkritiskt tänkande någon gång under diskussionernas gång lagt sig vinn om att "ta debatten", som det heter, hade säkerligen mitt inlägg om Hahne aldrig blivit skrivet.

Det hade heller aldrig blivit skrivet om jag anat vilken cirkus det skulle bli. 

Jag ville väcka reaktioner.
Jag ville ha reda på hur saker faktiskt föreligger.
Och jag ville - eftersom jag tycker att det gått en viss inflation i begreppen "jägare" i allmänhet och "fallskärmsjägare" i synnerhet - peka på var jag tyckte att Hahne, och andra med honom - missbrukade begreppen.

I just de frågorna har jag inte ändrat inställning.

Enligt de soldater som tjänstgjort med William Hahne är det en rekorderlig karl, en god soldat och värdig inte bara min utan allas respekt. Och det vill jag också klarlägga - jag respekterar Hahne och hans tjänst på K3. Den har han all heder av och den vill jag inte ta ifrån honom. 

Mina grundfrågor som jag inledde inlägget med - om huruvida man kan kalla sig fallskärmsjägare om man inte är anställd, eller varit anställd som det står fortfarande kvar. Jag efterlyser ett tydligare språkbruk av alla inblandade.

Jag tycker personligen bättre om den något äldre benämningen "fallskärmsjägaraspirant" så länge man inte är färdigutbildad och tjänstgörande. Sedan - när man tjänstgör torde man således vara "fallskärmsjägare" för att slutligen, efter att man slutat tjänstgöra på fallskärmsjägarkompani, vara t.ex. "Fd fallskärmsjägare". 

För fallskärmsjägarna själva finns en tydlig regel: om man har sin örn på en röd liten tygbit är man "fallskärmsjägare". Har man det inte är man något annat.

Nåväl.

Med detta sagt - under gårdagen yttrades i den övriga debatten många hårda ord. Mellan Hahne och andra som ifrågasatte hans fallskärmsjägartitel och mellan olika förståsigpåare som tyckte än att Hahne hade rätt och var ett offer för mitt "illvilliga tilltag" och än att "det var bra att korten kom på bordet".

Det kom också ett förslag från några försvarsbloggare som jag hyser den största respekt för, att jag skulle be Hahne om ursäkt och köpa blommor till honom. Det nämndes att "det skulle väl bli ett trevligt avslut på den här trista historien".

Och jag håller med. 

Då jag inte vet vilka blommor du gillar, William, kommer det ett par blomstercheckar i posten, som jag hoppas du köper dina favorittblommor för.

Fotnot: igår ändrade man informationen att Hahne "är fallskärmsjägare" på en mängd webbplatser. Målen med mitt föregående inlägg är således uppnått. Frågorna är besvarade. Och jag kommer därför att ta bort det från bloggen.

Jag vill avsluta med att speciellt tacka några twittrare jag fått hjälp med att klargöra vissa sakers tillstånd av. De är (i ingen speciell ordning):

@dcliden, @jagarchefen, @annikanc, @camillaragfors, @cynismer, @parabellum_cyn, @isakhv, @kn_haddock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.